Na co zwracać uwagę przy wyborze coacha

www.hectorfaubel.net http://www.mtlumaczenia.pl/lotewski

Ciężko jest jednoznacznie wytłumaczyć, czym charakteryzuje się profesjonalista w dziedzinie coachingu. Istnieje bardzo wiele technik psychologicznych przez które przyciąga on do siebie swoich klientów. Oczywiście tak negatywny wydźwięk dotyczy tylko nielicznych jednostek. Dziedzina coachingu jest na tyle młoda, że najczęściej są to pasjonaci, ludzie uczciwi. Nie mniej jednak okazuje się, że nie każdy ma dar do tego, by przekazywać swoją wiedzę w praktyce i dzielić się nią z innymi. Najlepszą radą na to w jaki sposób wybrać coacha, jest przyjrzenie się błędom innych (już popełnionych).

Jeśli spotkamy się z którymś z nich, możemy zacząć podejrzewać, że gra nie jest warta świeczki. Aby lepiej to zobrazować, poniżej przedstawimy szereg cech oraz zachowań, których warto się wystrzegać:

  • Coach nie jest osobą, która zna się na wszystkich dziedzinach świata. A jednak zajmuje się problemami ludzi z wielu dziedzin. Oznacza to, że nie musi mieć konkretnej wiedzy. Nie przeszkadza to jednak w tym, by prowadzić trafne praktyki coachingowe. Dobry coach jest osobą, która potrafi zadać pytanie w taki sposób, by dowiedzieć się jak najwięcej,
  • Zadanie coacha to opracowanie pytań, które w istocie mają kierować cię do osiągnięcia zamierzonego celu.

    Coach nie jest psychologiem i wizyta u takiej osoby nigdy nie powinna kończyć się ani poprawą ani negatywnym wpływem emocji i zmiany stanu samopoczucia. Coach nie ocenia. Nie mówi, że zrobiłeś coś dobrze, a może źle. Dobrze jest więc unikać sądów, by chociażby nie zrobić sobie krzywdy i nie poczuć się gorzej lub nadwymiar entuzjastycznie, a w efekcie – względnie dobrze;

  • Nie warto odwiedzać coacha, który opowiada o innych klientach i ich problemach. Nie stosuje takich technik, bo jest to zwyczajnie nieetyczne. Kolejna sprawa to fakt, że zazwyczaj jeśli poruszy już jakąś osobę, możemy być pewni, że w naszej sytuacji robi to samo.

    Świat jest mały, ludzie się znają. Czy chciałbyś, by inni wiedzieli o tym co dzieje się w twoim życiu? Dobry coach jest dyskretny;

  • Jakość usług coachingowych można definiować za pomocą kilku kategorii. Najważniejsza to pamięć! Nie ma nic gorszego niż gubienie się w rozmowie z klientem i mieszanie problemów wielu jednostek. Taki klient czuje, że nie jest wyjątkowy, jest którymś z kolei, a coach nie poświęcił mu wystarczająco dużo uwagi. Jeśli więc nie zapisuje nic na spotkaniu i myli fakty – zrezygnujmy z jego oferty;
  • Dobry coach nie porusza swoich spraw prywatnych. Nie powinien tego robić z wielu powodów.

    Pierwszy z nich to tracenie cennego czasu klienta, za który w końcu trzeba zapłacić. Druga kwestia to wyczucie stylu i smaku. Nikt nie chce słuchać o problemach osoby, która w rezultacie zawodowo z nimi walczy (a przynajmniej powinna). Jeśli on nie radzi sobie ze swoimi kłopotami, w jaki sposób ma poradzić sobie z naszymi? Odpowiedź pozostawiamy państwu;

  • Ostatnia sprawa: coach się nie przechwala. Nie wypowiada się negatywnie na temat swoich kolegów z branży. Raczej w ogóle o tym nie mówi, a swoją jakość definiuje poprzez prowadzone usługi.

.